طبق بررسی ثروت؛ با توجه به این که قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار و سامانه یکپارچه بسیار متفاوت است حاشیه سود بالایی نصیب خریداران می‌شود. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: روال معمول در این موارد به این ترتیب است که شخص متقاضی اجاره کارت ملی با شخص واگذارکننده کارت به دفترخانه […]

طبق بررسی ثروت؛

با توجه به این که قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار و سامانه یکپارچه بسیار متفاوت است حاشیه سود بالایی نصیب خریداران می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: روال معمول در این موارد به این ترتیب است که شخص متقاضی اجاره کارت ملی با شخص واگذارکننده کارت به دفترخانه اسناد رسمی می‌روند و متقاضی از واگذارکننده وکالت کلی و بلاعزل برای استفاده از کارت ملی می‌گیرد.

موتمنی ادامه داد: این در حالی است که اجاره‌دهندگان کارت ملی باید آگاه باشند که با ارائه وکالت، این امکان را در دست شخص متقاضی قرار می‌دهند که با کارت ملی آن‌ها ده‌ها سوءاستفاده دیگر مانند افتتاح حساب، دریافت کارت بازرگانی، فرار مالیاتی و … انجام دهند.

وی افزود: سال‌ها است که می‌شنویم بعضی از تجار با پرداخت مبلغی اندک کارت ملی بعضی از افراد را اجاره کرده و با استفاده از آن اقدام به واردات کالا می‌کنند و میلیارد‌ها تومان فرار مالیاتی دارند و در آخر شخص اجاره دهنده کارت ملی مسئول است.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران تأکید کرد: البته بسیار بعید است که افرادی حاضر باشند با کارت ملی فرد دیگری اقدام به ثبت نام خودرو و واریز وجه کنند، چون در آن صورت حتی در صورت اخذ وکالت، سند خودرو به نام دیگری است و ممکن است مشکلات حقوقی زیادی ایجاد شود، پس هم اجاره‌دهندگان کارت ملی و هم متقاضیان متوجه مخاطرات احتمالی چنین اقداماتی باشند.

با وجود محرز شدن شدن تخلف عده‌ای سودجو و ایجاد بستر برای تشدید آشفتگی بازار، دستگاه‌های ذی ربط باید چتر نظارتی خود را وسعت دهند تا شاهد چنین مواردی نباشیم

تقریبا همه دولتها اشتباهات فاحشی در عرصه های مختلف بخصوص اقتصادی داشته اند نمونه بارزش ارز ۴۲۰۰ تومنی دوره اقای روحانی که هنوز دامنه اش ادامه دارد رانت هایی که در آن زمان ایجاد شد و هنوز نیز صدمات ناشی از آن دست از اقتصاد نحیف کشور برنداشته است نمونه دیگر همین فروش کد ملی برای واردات خودرو هست که این روزها داغ شده ومردم کرور کرور برای دریافت این پول لحظه شماری می کنند. طی هفته ی گذشته آگهی هایی با عنوان فروش کد ملی به قیمت یک میلیارد برای امتیاز واردات خودرو منتشر شد. این در حالی است که بسیاری از این افراد نه‌ تنها از دلیل فروش کد ملی خود اطلاعی ندارند، حتی به این موضوع واقف نیستند که حداقل لازمه این کار ثبت‌نام در سنوات گذشته فروش سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی یا داشتن حواله واردات خودروست و صرف کد ملی آن‌ها ارزش خاصی در بازارهای مختلف ندارد. اما آیا فروش کدملی برای واردات خودرو با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان واقعیت دارد؟ عواقب فروش کدملی برای واردات خودرو و تبعات این کار چه می باشد؟

همین سال گذشته بود که دولت با هدف کنترل نرخ ارز اقدام به فروش دلار‌هایی با نرخ پایین‌تر از بازار کرد و بازار دلالی جدیدی تحت عنوان خرید و فروش کدملی را به راه انداخت. تا جایی که با عبور از خیابان‌های دلارفروش‌ها در شهر‌های مختلف، نشدنی بود که صدا و نوای خرید کدملی را به وضوح نشنویم.

هر فرد در طول یک سال با ارائه کارت ملی می‌تواند تا سقف دو هزار دلار خرید اسکناس آمریکایی را داشته باشد. سال گذشته سود مابه التفاوت قیمت دلار دولتی با آزاد چیزی نزدیک به ۹ میلیون تومان بود.

خرید خودرو در بورس کالا در سال گذشته هم بسیاری را به سمت خرید کدملی افراد کشانده بود که حاضر بودند بابت هر کدملی بالای ۱۸ سال، ۱۰۰ میلیون تومان بپردازند.

این پدیده همچنین در طرح‌های پیش فروش محصولات شرکت‌های خودروساز ایران خودرو و سایپا نیز دیده شد. برای هر کد ملی به منظور توزیع عادلانه خودرو بین خریداران محدودیت ثبت نام در نظر گرفته شد، ولی تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد بسیاری را برای خرید کد ملی به صرافت انداخت.

در این راستا آگهی‌های گوناگونی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای خرید کد ملی دست به دست شد و رقم‌های اعلام شده نشان از بازار داغ خرید و فروش کدملی داشت؛ رقم‌هایی بین ۱.۵ تا ۵ میلیون تومان.

 

ایجاد محدودیت‌های متعدد در فروش و عرضه خودرو که از حدود پنج سال پیش به اوج خود رسید، نه‌تنها بازار خودرو به سمت سوداگری حرکت کرد، بلکه در لایه‌های نهان آن بازارهای دلالی نظیر خرید و فروش کد ملی، ثبت قولنامه‌های جعلی اجاره مسکن و … ایجاد شد.

اکنون این محدودیت‌ها که از نظر دولت برای کاهش تقاضا و تعدیل قیمت ایجاد شده، در موضوع واردات خودرو هم مشاهده می‌شود. از این رو طی هفته گذشته خبری با عنوان فروش کد ملی به قیمت ۳۰۰ میلیون برای امتیاز واردات خودرو منتشر شد.

با این حال بعید به نظر می‌رسد کسی حاضر باشد برای واردات خودرو چنین مبلغی را صرفاً جهت اجاره کد ملی بپردازد. در این بین دلالانی که سودای یک‌شبه پولدارشدن را دارند و به دنبال کسب درآمد بدون کمترین زحمت هستند، ناگهان سایت‌های خرید و فروش اینترنتی را به جولانگاه خود تبدیل کردند تا شاید کسی حاضر شود برای دریافت امتیار کد ملی آن‌ها ۳۰۰ میلیون تومان بپردازد.

این در حالی است که بسیاری از این افراد نه‌تنها از دلیل فروش کد ملی خود اطلاعی ندارند، حتی به این موضوع واقف نیستند که حداقل لازمه این کار ثبت‌نام در سنوات گذشته فروش سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی یا داشتن حواله واردات خودروست و صرف کد ملی آن‌ها ارزش خاصی در بازارهای مختلف ندارد.

هزینه خرید این شماره‌های ملی نیز با توجه به نوع خودرو متفاوت است، اما به طور میانگین رقم ۳۰۰ میلیون تومان اعلام می‌شود.