روز گذشته وزیر نفت اعلام کرد که برای کم شدن مصرف انرژی وزارت نفت و نیرو باید ادغام شود.

وزیر نفت:این روزها که کمبود انرژی اولیه یا اسراف انرژی اولیه را در کشور شاهد هستیم، ضرورت ادغام نفت و نیرو و تشکیل وزارت انرژی بیش از گذشته مشهود است.عدهای در کشور ۴۰ سال تلاش کردند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه بیشتر نشود و در این راه به مجلس رفتند و به سایر سازمان‌ها مراجعه کردند و موفق هم بودند؛ حتی در این مسیر، افراد زیادی را از هستی ساقط کردند.این در حالی است که حرکت تولید انرژی در جهان به سمتی می رود که تولید نفت محدود شود.

من روزگاری را می بینم که تولید نفت ممنوع شود بنابراین اکنون باید تولید نفت خود را افزایش دهیم و ثروت زیر زمینی تجدید ناپذیر را به ثروت روزمینی تجدیدپذیر تبدیل کنیم.

ادغام وزارت نفت و نیرو امکان پذیر نیست

محمد غرضی؛ وزیر سابق نفت درخصوص صحبت های زنگه درباره ادغام وزارت نیرو و نفت به خبرنگار ما گفت: بارها این مسئله مطرح شده است از زمان پهلوی تا همین امروز بارها ادغام دو وزارتخان نیرو و نفت مطرح شده اما به صلاح نیست چنین کاری رخ دهد چرا که وزارت نیرو با آب درگیر است در این صورت بخش کشاورزی هم با نفت باید ادغام شود.

وی در ادامه افزود: نظر شخصی بنده این است که نمی توان این دو وزارتخانه را ادغام کرد واقعیت این است که روزانه هزار میلی.ون متر مکعب گاز تولید می شود و قاعدتا ۳۰ الی ۴۰ درصد به نیروگاه ها گاز رسانی می شود در صورتی که یک متر مکعب گاز سه کیلیو وات ساعت برق تولید می کند که درحال حاضر ۲ کیلیو وات در ساعت نزول خواهد شد،در این میان یعنی وزارت نیرو در تولید و توزیع وانتقال برق با تلفات زیادی رو به رو است.

محمد غرضی دلیل صحبت های زنگنه را اینگونه بیان کرد: در این میان مطرح کردن ادغان این دو وزارتخانه از طرف زنگنه شاید به دلیل مصرف زیاد گاز و گازوئیل باشد برای اینکه نفش نیروگاه های نفتی برای تولید برق به شماره افتاده است.

وزیر سابق نفت درخصوص سابقه تلاش ادغام دو وزارتخانه بیان کرد:قبل از اینکه وزارت نیرو به وجود آیند وزارت آب و برق بوده که نزدیک به ۶۰ سال است به همین روال کار خود را انجام می دهد و ادغام این وزارتخانه با وزارت نفت اشتباه بزرگی است که دولت ها هرگز مرتکب نخواهند شد درگذشته چنی اتفاقی رخ نداده در آینده هم رخ نخواهد داد.

وزارت نفت سابقه درخشانی ندارد که توان ادغام داشته باشد

وی در ادامه درباره عملکرد وزارت نفت گفت: باید گفت وزارت نفت با توجه به اینکه در بخش پالایشگاه نه در سطح جهانی بلکه در ایران نیز راندمان مثبتی نداشته در همه جای دنیا از نفت خام ۸۰ ردصد بنزین تهیه می کنند اما در ایران فقط ۴۰ درصد بنزین تولید می شود.ادغام این دو وزارتخانه کمکی بر کاهش هزین های انرژی نخواهد بود.

وزیر سابق نفت درپایان درباره آینده ادغام این دوزارتخانه گفت: دولت از ادغام وزارت بازرگانی و تجارت ضربه دیده که دیگر با ادغام ها موافقت نخواهد کرد با توجه به اینکه دولت از ادغام پشیمان است اما مجلس نمی گذارد وزارتخانه صمت جدا شود آینده ادغام وزارت نیرو و نفت هم همین اتفاق رخ خواهد داد.