با توجه به جایگاه ویژه کشور روسیه در سیاست خارجی ایران ، بررسی فرصت ها ، موانع و راهکارها برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با روسیه و استفاده از ظرفیت های بالقوه بازار این کشور می باشد.

مونا رمضانپور/ ایران و روسیه، روابطی به درازای قرون متمادی با یکدیگر دارند و فراز و فرود های بسیاری را در این روابط تجربه کرده اند. یکی از مهم ترین حوزه هایی که این دو کشور را در این سالها به یکدیگر پیوند زده است ، روابط تجاری این دو کشور است . همسایگی این دو کشور در قرون گذشته و مرزهای مشترک آبی از طریق دریای خزر، تشابهات فرهنگی و اجتماعی این دو فرصت بسیار نابی را برای این همکاری ها پدید آورده است که متاسفانه در تمام دوره های گذشته ( از صفویه تا کنون) به این فرصت ها به دلایل گوناگون بی اعتنایی شده است.

کشورها به خاطر آمریکا با ایران تبادل نمی کنند

محمدپارسا نجفی، تحلیلگر مسائل بین الملل درخصوص اینکه ایران چرا به غیر از جنس چینی کالای دیگری وارد نمی کند به خبرنگار ما گفت:کشورهای مختلف به دلیل وجود تحریم های آمریکا علیه ایران حاضر به همکاری با ایران و تبادلات تجاری نیستند چرا که تبادلات ابنکی ایران مسدود است به صورت مثال در حال حاضر ۵ میلیارد دلار ایران که درخصوص صادرات گاز بوده توقیف این و همچنین پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی این مشلات هست اگر چین با ایران همکاری می کند چرا که از آمریکا پیروی نمی کند.

وی در ادامه درباره اینکه کم کاری ایرانی ها بازار روسیه را از ماگرفته است نیز بیان کرد: درخصوص روسیه باید گفت که ایرانی ها مشکل داشتند چرا که روس ها تمام  تلاش خود را برای تجارت با ایران انجام دادند اما یارانی های این فرصت را به دلیل سو مدیریت ها از دست دادنددرصورتی که بعداز تحریم روسیه توسط اروپا ترکیه بازار روسیه را جایگزین اروپا کرد و در آنجا ۲۰ رایزن اقتصادی فرستاد اما ایران فقط ۲ رایزن اقتصادی در انجا دارد و این کم کاری وزیر نیرو به عنوان وزیر کمیسیون اقتصادی و تجار ایرانی و وزارت اقتصادی در بخش دیپلماسی اقتصادی است که نتوانسته تبادلات صادراتی بین ایران و روسیه ایجاد کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه افزود: درخصوص تجارت کالا به کالا نیز ما در حال حاضر با کشور کوبا و نزوئلا در حال مبادلات کالا با کالا هستیم و دلار را دوزدیم اگر بتوانیم با دیگر کشورها نیز اینگونه برخود کنیم می توانیم بزرگترین تجارت ها را داشته باشیم.

ایارن با کشورهای ضد ایرانی تمایل بیشتر به همکاری دارد

محمد پارسا نجفی در ادامه اظهارداشت:اما ما با کشورهای مثل عمارت که ضد ایران است و در منطقه نیز ضد ایران رفتار می کند تبادل می کنیم یا با کره که منافعش آمریکا است در صورتیکه اگر اقتصاد مقاوتی در ایران ایجاد شود و با کشورهای همسایه همکاری کند دیگر نیازی به تبادلات ارزی نیست و نیازی به اجازه آمریکا و بانک جهانی نیست می توانیم محصولات مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه بدون نیاز به دلار نیست.

وی در پایان راهکار همکاری تجاری ایران را اینگونه بیان کرد: درحال حاضر هم هند با کشورهای تجاری خود با استفاده از پول مشترک یا کالای مورد نیاز مبادله می کند و این باعث شده تا تجارت با هند بدون دلار انجام شود اینکه ایران چنین کاری را انجام نمی دهد کم کاری ایران است و این کم کاری با فعالان پویا حل خواهد شد.