ناترازی انرژی و قطعی مکرر برق هنوز به عنوان یک مساله بزرگ در کشور ما وجود دارد. موضوع کمبود برق و انرژی همه بخش‌های کشور و جامعه را تحت تاثیر  قرار می‌دهد. بنابراین رفع مشکل حوزه برق و انرژی به معنی برطرف کردن مشکلات و رفع نیازهای سایر بخش‌های کشور است. تولید برق کافی یعنی […]

ناترازی انرژی و قطعی مکرر برق هنوز به عنوان یک مساله بزرگ در کشور ما وجود دارد. موضوع کمبود برق و انرژی همه بخش‌های کشور و جامعه را تحت تاثیر  قرار می‌دهد. بنابراین رفع مشکل حوزه برق و انرژی به معنی برطرف کردن مشکلات و رفع نیازهای سایر بخش‌های کشور است. تولید برق کافی یعنی واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها می‌توانند تعهدات خود را در بخش تولید محصولات و همچنین تحقق برنامه‌های مصوب عینیت بخشند. اما قطعی مکرر برق به معنای خارج شدن واحدهای مختلف از مدار تولید خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ با مشکل قطعی مکرر برق مواجه هستند. بسیاری از این واحدها ساعت‌ها و حتی روزها نمی‌توانند فعالیت‌های تولیدی خود را از سر بگیرند و این مساله تاثیر زیادی در افزایش بیکاری و کاهش تولید برجای گذاشته است.

تامین برق کافی باعث خواهد شد که جامعه با تولید محصولات مورد نیاز و همچنین صادرات آن به کشورهای دیگر بتواند به رشد و توسعه پایدار اقتصادی برسد و این نسخه در همه کشورهای توسعه یافته به خوبی اجرا شده و می‌شود. واقعیت این است که تولید برق در کشور هنوز به مرحله خودکفایی نرسیده است و با افزایش مصرف آن در فصول گرما؛ تامین برق و انرژی با مشکل مواجه می‌شود. انرژی و برق از مهم‌ترین نیازهای بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدماتی برای ادامه تولید و ارائه خدمات به مردم و جامعه است. اگر مشکل تامین انرژی و برق همچنان در جامعه وجود داشته باشد به این معنا است که باید با تولید خداحافظی کرد و همچنان چشم به محصولات سایر کشورها دوخت. به نظر می‌رسد برق در فصول گرما و تابستان براساس نیاز واحدهای تولیدی و غیر تولیدی کشور تولید نمی‌شود. این کمبود برق وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که ادارات برق مناطق حتی برای منازل با متراژ زیر ۸۰ متر که در فصل گرما به طور طبیعی اندکی مصرف برق خود را بالا می‌برند پیام‌های هشدار به این مضمون ارسال می‌کند که در صورت ادامه مصرف فعلی، مشمول اعمال محدودیت در مصرف خواهید شد.

بحران ناترازی انرژی در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگر در جامعه ما نمود پیدا کرده است. گرم شدن هوا و کمبود آب از مشکلات بلند مدت امنیت برق در اقتصاد در حال توسعه ایران است. اقتصاد ایران امسال و در سال‌های آینده همچنان با بحران ناترازی و کمبود تولید و تامین برق مواجه خواهد بود زیرا زیرساخت‌های برق کشور به‌روز نیست و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای موجود باشد. سالانه کشور به انرژی بیشتری نیاز دارد و این افزایش انرژی نیز به موضوع گسترش صنایع و رشد خانوارها در جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد. قطعی برق بیش از هرچیز به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و توسعه کشور را به تاخیر می‌اندازد. قطع شدن برق دلایل مختلفی دارد که باید برای رفع آن فکر اساسی کرد تا از زیان‌های ناشی از آن پیشگیری کرد. موضوع نخست اینکه قدیمی بودن تجهیزات صنعت برق کشور قادر به تامین انرژی لازم در کشور نیست. برای این منظور باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری دراین بخش صورت گیرد و از تجهیزات به‌روز و کافی برای رفع این مشکل بهره برد.

مساله دیگر هدر رفتن برق و انرژی در واحدهای تولیدی و غیر تولیدی کشور است. در حال حاضر انرژی در خطوط انتقال تا حین تبدیل از خط انتقال به توزیع و هنگام توزیع تلف می‌شود. براساس آماری میانگین تلفات برق بین نیروگاه و مصرف کنندگان ۸ تا ۱۵ درصد است.

به طور طبیعی خانواده‌ها در فصل گرما بیش از سایر فصول برق مصرف می‌کنند و مهم‌ترین دستگاه‌های مصرف کننده آن کولر و به‌ویژه کولر گازی است. برخی از منازل ازنظر عمر ساختمان، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و این موضوع در خانه‌های قدیمی بیشتر دیده می‌شود. برای رفع این مشکل باید نوسازی این واحدها البته با ارائه تسهیلات، مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد.

همچنین برای افزایش تولید و اشتغال در کشور باید انرژی و برق کافی دردسترس تولیدکنندگان قرار گیرد تا برنامه‌های مرتبط با افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات محقق شود. قطعی برق را باید پاشنه آشیل اقتصاد ایران دانست که ادامه آن می‌تواند تولیدات کشور را در همه بخش‌ها با مشکل و بحران روبه‌رو کند. بنابراین تولید کافی انرژی و برق همواره باید مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد تا تولید محصولات مختلف کشور ازجمله بخش صنایع و کشاورزی به طور مستمر ادامه پیدا کند.

  • نویسنده : علی حبیبی