مدیر عامل شرکت ملی گاز از بهینه‌سازی و اصلاح رایگان موتورخانه‌های خانگی و تجاری از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت خبر داد و گفت: این طرح تا ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد و ۶۰۰۰ میلیارد تومان از محل بند ق قانون بودجه برای این طرح تامین خواهد شد.

حسن منتظر تربتی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه با اجرای طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری، حدود ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد و به تبع آن، هزینه گازبهای مشترکین نیز کاهش می‌یابد، اظهار کرد: این کار برای دولت و شرکت ملی گاز ایران نیز به رغم هزینه‌کرد، یک صرفه‌جویی حدود ۱۰ درصدی و بلکه بیشتر دارد و اتفاقاً از محل همین صرفه‌جویی هم، این هزینه‌ها را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که این موضوع مهم است که اصلاح و بهینه‌سازی چنین تأسیسات مهمی در این شرایط چقدر به لحاظ مالی برای ما هزینه دارد، تصریح کرد: اما با این اقدام، هم جلوی مصرف بیش از اندازه گاز گرفته شده تا آیندگان نیز بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند و هم چرخ اقتصاد کشور با این طرح، بهتر و بیشتر خواهد چرخید.

معاون وزیر نفت در امور گاز اضافه کرد: از گاز باید مثل یک کالای بسیار ارزشمند استفاده کرد و با تبدیل آن به فرآورده‌های متنوع، گوناگون و با ارزش بعدی مثل فرآورده‌های پتروشیمی، هیدروکربوری و …، اقتصاد و کسب و کار را رونق داده، اشتغال‌زایی کرده و کشور را متعالی سازیم.

تربتی با بیان اینکه فارغ از تحریم، چنان‌چه در بخش مصرف، ما با این روند بی‌محابا جلو برویم، طی چند سال آینده باید واردکننده گاز طبیعی باشیم، گفت: شرکت ملی گاز و وزارت نفت ترجیح می‌دهند که تأسیسات قدیمی موتورخانه‌ها با اصلاحاتی که در آن‌ها انجام می‌شود، به راندمان بالاتری دست پیدا کند.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه شورای اقتصاد اعتبار ملاحظه‌ای را از محل صرفه‌جویی گاز به‌عنوان شروع و پشتیبانی کار اختصاص داده تا این مهم عملی شود که امروز این طرح، یعنی طرح اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها کلید خورد، تصریح کرد: وقتی در سطح کل کشور در مصرف گاز، حدود ۱۰ درصد یا بیشتر صرفه‌جویی می‌کنیم، با احتساب کل مصرف گاز در کشور، رقم بزرگی می‌شود که به ما کمک می‌کند تا از کنار این صرفه‌جویی، اولاً این گاز را در حوزه‌های دیگر مثل صنعت مصرف کنیم تا اقتصاد کشور و کسب و کار را پیشرانی کند، ثانیاً به مراتب، تخریب و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

تربتی با بیان این‌که شرکت ملی گاز علی‌رغم مشکلات سیل و سرما در ابتدای سال شرایط خوبی را در تامین گاز کشور داشت، اظهار کرد: با استفاده از بند «ق» و قانون رفع موانع تولید توسعه خوبی در گازرسانی شهرها و روستاها صورت گرفت به گونه‌ای که در دولت دهم و یازدهم ۱۸ هزار روستا به شبکه گاز منتصل شد، ۴۰۰۰ روستا در دست اجرا است؛ ۱۰۰۰ روستا در سال جاری به شبکه متصل شده و تا پایان سال نیز ۲۰۰۰ روستای دیگر به شبکه متصل خواهند شد.

وی با بیان این‌که بند «ق» باب جدیدی را در حوزه صنعت گاز باز کرده است، تصریح کرد: بدین ترتیب بدون استفاده از منابع دولتی توانستیم توسعه خوبی در حوزه گازرسانی داشته باشیم، بند یاد شده دارای دو بخش توسعه و جایگزینی سوخت و همچنین بهینه‌سازی بوده که البته بخش دوم کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: علی‌رغم مشکلات و نگرانی‌های مالی پروژه‌های گاز به خوبی پیش رفت و دلیل آن نیز این بود که منابع مالی از محل جایگزینی سوخت و صرفه‌جویی تامین شد. سال گذشته اینگونه برداشت شد که با وجود مخزن بزرگی همچون عسلویه باز هم توسعه پاسخگوی میزان مصرف نیست و باید مصرف را کنترل کنیم.

وی با بیان این‌که ابتدای سال تصمیم گرفتیم که از ظرفیت بند «ق» برای بهینه‌سازی و بهبود اوضاع موتورخانه‌ها در بخش خانگی و تجاری اقدام کنیم، اظهار کرد: سامانه‌ای برای بهینه سازی تعریف شده تا متقاضیان در آن ثبت نام کنند. پیمانکاران و مجریان این کار نیز که مورد تایید شرکت گاز هستند می‌توانند مشتریابی کرده و مشخصات را در سامانه ملی اصلاح و بهینه سازی موتورخانه، واحدهای مسکونی و تجاری ثبت کنند.

تربتی با تاکید بر این‌که پیمانکاران‌ می‌توانند با مالک منازل قرارداد منعقد کرده تا مسئولیت تعمیر اصلاح و بهینه سازی را به درستی انجام دهند و با موافقت دو طرف خود را به شرکت‌های گاز استانی معرفی کرده و با تایید شرکت گاز اصلاح انجام شود، گفت: مبالغ مالی آن در سامانه ثبت می‌شود و به پیمانکار پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح اظهار کرد: ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده که این اقدام علاوه بر کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی منجر به اشتغالزایی در کشور می‌شود. علاوه بر این باید گفت که عمده تجهیزات مورد نیاز این طرح نیز از داخل کشور تامین شده است.

تربتی درباره‌ تعداد در نظر گرفته برای اجرای طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها گفت: براساس این طرح ۳۰۰ هزار موتورخانه بهینه سازی خواهد شد و چنانچه استقبال شود محدودیتی برای افزایش تعداد نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به میزان مصرف گاز ادامه داد: در بخش خانگی و تجاری ۱۳ درصد رشد مصرف داشته‌ایم که به نظر می‌رسد علت آن استفاده بیشتر از آب گرم به دلیل شیوع کرونا باشد. صنایع عمده شش درصد رشد مصرف داشته‌اند و در بخش نیروگاهی پنج درصد افزایش تامین گاز داشته‌ایم.

آخرین وضعیت گازرسانی به سیستان و بلوچستان

تربتی در گازرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای دولت ۱۸ هزار روستا گازرسانی شده که اگر این کار صورت نمی‌گرفت، باید روزانه یک میلیون کپسول برای این تعداد روستا تامین می‌کردیم. فعالیت‌های گازرسانی در سیستان و بلوچستان بیشتر از زاهدان بود و اکنون ۹۰ درصد شهر زاهدان شبکه‌گذاری شده است.

وی با بیان این‌که ۴۰ درصد علمک‌گذاری صورت گرفته و هر ماه ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: طبق برنامه تا ماه آینده به ۷۰ درصد گازرسانی خواهیم رسید و تلاش می‌شود که در دی‌ماه ۸۰ درصد شهر زاهدان علمک گذاری شده باشد.

منتظر پاسخ ترکیه برای تمدید قرارداد هستیم

مدیرعامل شرکت ملی گاز در خصوص آخرین وضعیت قرارداد ایران با ترکیه گفت: در حال حاضر این قرارداد چهار تا پنج سال اعتبار دارد و هفته گذشته نیز از طریق ارتباطی که به صورت ویدئو کنفرانس با مقامات این کشور داشتیم و مذاکراتی که طی این ملاقات صورت گرفت منتظر پاسخ آنها برای تمدید قرارداد هستیم البته هنوز فرصت وجود دارد. مقرر شده که آنها بررسی‌های لازم را انجام دهند و احتمالا بعد از شرایط کرونا وارد مذاکرات جدی خواهیم شد.

وی با اشاره به قطع صادرات گاز به ترکیه گفت: ابتدای امسال صادرات گاز به این کشور قطع شد اما با این حال صادرات نسبت به سال قبل دو درصد افزایش داشته است.

تربتی درباره‌ی صادرات گاز به پاکستان نیز اظهار کرد: صادرات گاز به پاکستان از بعد دیپلماسی و حقوقی دنبال می‌شود همه اسناد و مدارک آماده است اما هنوز به نتیجه نرسیدیم که وارد داوری شویم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: ما تمایل داریم که صادرات به این کشور اجرایی شود و ایران آمادگی لازم را دارد آنها باید خط لوله را احداث کنند.

اگر عراق بخواهد صادرات گاز افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به حل مباحث مالی و دریافت مطالبات صادرات گاز به عراق و همچنین برنامه افزایش صادرات به این کشور گفت: موارد مالی مربوط به بانک مرکزی است که امیدواریم در سفر آقای همتی به عراق نتایج خوبی حاصل شود.

وی افزود: صادرات گاز به عراق از دو نقطه انجام می‌شود و برای ما تامین میزان صادرات تا سقف قرارداد مشکلی ندارد و در صورت خاص کشور عراق موضوع افزایش صادرات به عراق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تربتی با بیان این‌که در تابستان نیز عراق رقم خوبی برداشت کرده است، اضافه کرد: البته باید در نظر گرفت که این کشور تحت فشار آمریکا روند صادرات را هر بار به طور موقت تمدید می‌کند، از این باب فعلا حفظ تداوم صادرات در اولویت اول ما قرار دارد.