مدیر گالری آرگون در گفت وگو با  ثروت: مجموعه آرگون آرت هلدینگ هنری است که در هفت بخش تأسیس شده و دو بخش آن شامل کالج و گالری آرگون آرت در خارج از کشور فعالیت می‌کند . پنج بخش دیگر آن مجموعه نیز که شامل آموزشگاه با نام طراحان معاصر با ۲۲ سال سابقه (تاسیس […]

مدیر گالری آرگون در گفت وگو با  ثروت:

مجموعه آرگون آرت هلدینگ هنری است که در هفت بخش تأسیس شده و دو بخش آن شامل کالج و گالری آرگون آرت در خارج از کشور فعالیت می‌کند . پنج بخش دیگر آن مجموعه نیز که شامل آموزشگاه با نام طراحان معاصر با ۲۲ سال سابقه (تاسیس در سال ۱۳۸۰)، پایگاه خبری با عنوان اقتصاد هنر نیوز، مؤسسه چندمنظوره اقتصاد هنر آرگون، گالری آرگون و شرکت اقتصاد هنر ایرانیان است که داخل کشورفعالیت دارد و همه این مجموعه به جز آموزشگاه از سال ۱۳۹۷ تا کنون تاسیس شده است و شرکت اقتصاد هنر ایرانیان بیشترین بخش کارهای این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

شیما کوشا درباره اهداف مجموعه آرگون آرت می گوید: ما چند هدف را در اجرای این پلتفرم دنبال می‌کنیم؛ اولین و مهم‌ترین هدف این است که برای هنرمندانی که در قید حیات هستند زمینه اقتصادی هنر را فراهم کنیم که در وهله اول بتوانیم به معیشتشان کمک کنیم. در وهله دوم بتوانیم شأن هنری خوبی را برایشان تعریف کنیم و جایگاه ویژه‌ای از لحاظ اجتماعی و اقتصادی برایشان ایجاد کنیم. چشم‌اندازمان این است که وقتی اساتید جایگاه اجتماعی خوبی داشته باشند می‌توانیم این پیشنهاد را به دانشجویان، هنرجوها، نوجوانان و جوانان دهیم که این مسیر را دنبال کنند. مدیر گالری آرگون افزود: بنابراین می‌خواهیم این جایگاه اقتصادی و اجتماعی را برای اساتید هنر اجرا کنیم که بتوانیم یک مسیر هموار را برای نسل آینده متجلی سازیم. دومین هدفمان این است که مجموعه‌دار جدید بسازیم. در این خصوص جناب آقای آرگون(موسس هلدینگ هنری آرگون آرت و نظریه‌پرداز در موضوعات مالی و اقتصادی کشور) که مدیرعامل جامعه بازرگانان هستند و به بازرگان واجد شرایط دسترسی دارند و  با ایشان در تعامل هستند و می‌خواهیم این فیلد را به بازرگانان معرفی کنیم.

وی افزود: بازرگانان قشر برخوردار جامعه هستند. زمانی که این افراد متمکن راهی مسیر خرید آثار هنری شوند، اتفاقات خوبی هم برای هنرمندان و هم اقتصاد کشور خواهد افتاد. در این صورت نقدینگی در این مسیر به جریان می‌افتد. در مورد این موضوع ۶ سال پژوهش جدی انجام دادیم و نقاط ضعف، قدرت، مزایا و معایب این طرح را بررسی کرده و ۱۲ مزیت را استخراج کردیم. سه رویداد خصوصی با حضور بازرگانان برگزار کردیم و از افراد متخصص در حوزه اقتصاد درخواست کردیم که به‌صورت حرفه‌ای این پژوهش را نقد کنند. بنابراین این پروسه که امروز در حال انجام آن هستیم در واقع محصول یک پژوهش جدی است.

وی درباره سومین هدفی که در شرکت سرمایه‌گذاری دنبال می کنند گفت:برای ما موضوع صادرات آثار هنری و ارزآوری برای کشور جایگاه ویژه ای دارد ، صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس بخصوص در هنرهای سنتی، در حوزه اروپا و آمریکا برای آثار مدرن و معاصر و همچنین صادرات آثار کلاسیک و زیرشاخه‌های مختلف آن، به سایر کشورهای اروپایی و آسیایی.

دکتر کوشا درباره برنامه آینده این موسسه افزود: در گام نخست برای تعدادی از اساتید هنرهای تجسمی در داخل و خارج از کشور نمایشگاه برگزار می‌کنیم. در گام دوم این پلتفرم را برای بازرگانان و افراد دوستدار هنر اجرائی خواهیم نمود و امیدوار هستیم که در گام سوم بتوانیم این پلتفرم را برای همه افراد جامعه با هر بودجه‌ای طرح‌ریزی ‌کنیم و حتی جوانان و نوجوانان ما نیز بتوانند در بازار سرمایه‌گذاری، آموزش گرفته و شرکت کنند و سرمایه شان را هرچند اندک دارای ارزش‌افزوده کنند.

وی گفت: در بازارهای سرمایه گذاری موازی مانند بازار مسکن، خودرو، ارز، سکه و طلا و … با سرمایه های اندک امکان سرمایه ‌گذاری فراهم نیست بطورمثال با بیست میلیون تومان در مارکت مسکن نمی‌شود سرمایه‌گذاری کرد و با سرمایه‌های اندک ممکن است بتوانند در بازار ارز و سکه و طلا وارد شوند که آن هم شامل نوسانات زیادی خواهد بود . درحالی‌که بازار سرمایه‌گذاری آثار هنری بازار مطمئن‌تری است و بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری‌کردن بخصوص برای جوانان است؛ زیرا برای آینده‌شان هم به لحاظ مادی هم به لحاظ ارتقای سطح فرهنگ اجتماعی اهمیت دارد.

وی گفت: در آخر البته یک نکته مهمی وجود دارد که شاید اهمیتش از همه نکات دیگر پررنگ‌تر باشد و آن اینست؛ که پرداختن به بازار آثار هنری می‌تواند به فرهنگ جامعه کمک کند و رشد فزاینده‌ای در فرهنگ ایجاد کند و حتی به عنوان یک عنصر پیشگری کننده باشد، به این معنی که می‌تواند از آمار بزهکاری در جامعه جلوگیری نماید، آمار طلاق و فساد را در جامعه پایین بیاورد. در خانه‌ای که اثر هنری نصب می‌شود رفتار افراد خانواده با هم متفاوت است. به امید اینکه بتوانیم با همیاری و کمک علاقمندان به گسترش فرهنگ و هنر ایران در کشور و خارج از این مرز و بوم بپردازیم و به بهترین شکل به اهدافمان جامه عمل بپوشانیم.

 

  • نویسنده : ونوشه شکری
  • منبع خبر : تولیدی