سهر شا (Seher Shah) هنرمند پاکستانی است که در زمینه های مختلف هنری فعالیت می کند، از جمله نقاشی، نمایشگاه های چند رسانه ای، نصب های معماری و نصب های سه بعدی. او در سال ۱۹۷۵ در کراچی، پاکستان متولد شد. تحصیلات هنری او در رشته دیزاین کالج رودآیلند به شکل نمادینی، در آثارش به […]

سهر شا (Seher Shah) هنرمند پاکستانی است که در زمینه های مختلف هنری فعالیت می کند، از جمله نقاشی، نمایشگاه های چند رسانه ای، نصب های معماری و نصب های سه بعدی. او در سال ۱۹۷۵ در کراچی، پاکستان متولد شد. تحصیلات هنری او در رشته دیزاین کالج رودآیلند به شکل نمادینی، در آثارش به چشم می آید. او در حال حاضر در نیویورک، ایالات متحده زندگی می کند.
شاه عمدتاً با استفاده از ترکیبی از خطوط هندسی و الگوهای هنری، آثار خود را ایجاد می کند. او از اشکال هندسی، ساختارهای معماری و الگوهای معاصر الهام می گیرد تا طرح های خود را بسازد. آثار وی به طور معمول شامل ترکیبی از خطوط و منحنی ها است که به صورت هندسی و حساب شده به نظر می رسند.او درپی تحصیلات دوگانه اش به گونه ای فضاها را با هم آمیخته که تنها می توان دوبعدی تصورشان کرد، در حالی که آثارش سه بعدی طراحی شده اند. کارهایش را به سرعت می توان از تصاویر سیاه سفیدش تشخیص داد. آثاری که نمایانگر تعاملات دور از ذهن از قطعات معمارانه نوگرا، همراه با فرم های تاریخی و توپوگرافیک ادغام شده اند. هنرمند با کاوض در فرم های معماری مثل مکعب، فضای حیاط های سنتی و بناهای تاریخی قرن بیستمی، دست به خلق درونمایه های پیچیده و چندوجهی می زند. نقش آدم ها در طراحی هایش به مثابه مقیاس در راندوها تقلیل پیدا کرده است. همانقدر بی عاطفه و همانقدر بی احساس. به همان شکلی که در نقش انسان در جامعه پاکستان دارد.
علاوه بر تکنیک های نقاشی، شاه نمایشگاه های چند رسانه ای و نصب های معماری نیز ایجاد می کند. او برای اینکه بتواند با مخاطبان خود در ارتباط باشد، از رسانه های مختلفی مانند ویدیو، عکس و صدا استفاده می کند. این نمایشگاه ها و نصب ها اغلب به شکل های سه بعدی و تعاملی هستند و مخاطبان را به فکر و تامل درباره موضوعاتی مانند هویت، فضا و زمان می اندازند.
فلسفه هنری شاه بر پایه تفکر درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی معاصر با ترکیبی از هنر، معماری و هندسه استوار است. او با آثار خود تلاش می کند تا مخاطبان را به تفکر و تامل درباره این مسائل سوق دهد و آنها را به بحث و گفتگو تحریک کند. او از طریق هنر و هندسه، نظریات و دیدگاه های خود را در مورد جوانب مختلف جامعه و فرهنگ روشن می کند. سهرشاه فرم هایش را لایه به لایه، طبقه به طبقه اوراق می کند، تجزیه شان می کند، از هم می پاشاند و سرهم می گذارد تا به بینشی تازه دست یابد.

شاه آثار خود را در نمایشگاه های بین المللی و نمایشگاه های گروهی در سراسر جهان به نمایش می گذارد. او در سال ۲۰۱۴ جایزه “جوانان هنرمند” را دریافت کرد و آثارش در مجموعه های هنری بزرگی مانند موزه گوگنهایم و موزه متروپولیتن نیویورک نمایش داده شده است.

  • نویسنده : ونوشه شکری