ذبیح اله علایی کارشناس مسائل سیاسی با استناد به حديث إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق می توان گفت که یکی از مهمترین مسائل دين اسلام تکمیل وتعلیم مکارم اخلاقی و از اهداف اصلی بعثت پیامبر اکرم می باشد. امروزه تنش‌های سیاسی در جامعه وقدرت گرفتن نهادها واحزاب سیاسی باعث شده است که نقش اخلاق در […]

ذبیح اله علایی

کارشناس مسائل سیاسی

با استناد به حديث إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق می توان گفت که یکی از مهمترین مسائل دين اسلام تکمیل وتعلیم مکارم اخلاقی و از اهداف اصلی بعثت پیامبر اکرم می باشد. امروزه تنش‌های سیاسی در جامعه وقدرت گرفتن نهادها واحزاب سیاسی باعث شده است که نقش اخلاق در جامعه کم رنگ وشاید در مواقع خاص بی رنگ شود.رهبر معظم انقلاب در خصوص سلوک ومنش حکومت حضرت علی علیه السلام فرمودند:
“سلوک سیاسی امیرالمؤمنین از سلوک معنوی و اخلاقی او جدا نیست؛ سیاست امیرالمؤمنین هم، آمیخته‌‌‌‌‌ی با معنویت است، آمیخته‌‌‌‌‌ی با اخلاق است، اصلاً منشأ گرفته‌‌‌‌‌ی از معنویت علی و اخلاق اوست. سیاست اگر از اخلاق سرچشمه بگیرد، از معنویت سیراب بشود، برای مردمی که مواجه با آن سیاستند، وسیله‌‌‌‌‌ی کمال است، راه بهشت است؛ اما اگر سیاست از اخلاق جدا شد، از معنویت جدا شد، آن وقت سیاست‌‌‌‌‌ورزی میشود؛ یک وسیله‌‌‌‌‌ای برای کسب قدرت، به هر قیمت؛ برای کسب ثروت، برای پیش بردن کار خود در دنیا. این سیاست میشود آفت؛ برای خود سیاست‌‌‌‌‌ورز هم آفت است، برای مردمی هم که در عرصه‌‌‌‌‌ی زندگی آنها این سیاست ورزیده میشود هم آفت است”.
در ادوار مختلف انتخابات به وضوح بد اخلاقی های سیاسی را از جناحهای سیاسی مشاهده نموده ایم، امروز وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست .ما امروز با نسلی در تقابل هستیم که وزیر محترم گردشگری اینگونه ترسیم نمودند که: “از نامزد‌های محترم می‌خواهم بدون واهمه از ‎شورای نگهبان در موردچالش‌های کشور حرف بزنند. مثلا بگویند بابسیاری ازدهه‌ی هشتادی‌ها، که نه ما زبان آن‌ها رامی‌فهمیم و نه آنان زبان ما را، چگونه می‌خواهند حرف‌بزنند؟ اگر بلد نیستند حاضرند مترجم بگیرند؟ اصلا به مترجم اعتقاد دارند؟”
آقای نامزد ریاست جمهوری چقدر به اخلاقیات پایندی چقدر نسل جدید را می شناسی ؟
می دانید که امروز وعده های شما با پرسش فردای دهه هشتاد ها مواجه خواهد شد .برای فردای سیاسیت چه نقشه ی راهی داری؟اگر فردا در مقابلت از شما پاسخ خواست او را عنصر بیگانه می نامید یا پاسخگوی مطالبات بر حقش خواهی بود؟
نسل امروز نسل فرهنگی است نسلی با ادبیات خودش
باید این نسل را خوب تربیت کنی چرا که داگلاس نورث می گوید؛ نگاه نکنید دولت ها چند تا پل وجاده و ساختمان و سینما درست کرده اند ،اینها را هرکس می تواند درست کند اگر می خواهید ببینید که یک دولت واقعا دارد توسعه ایجاد می کند بروید در مدارس‌ ببینید چگونه تعلیم می‌دهند. آیا بچه ها را پرسشگر ،شجاع،دلیر،تسلیم ناپذیر باشخصیت ومتعامل با دیگران تربیت می کنند یا نه،این ها معیارهای واقعی توسعه هستند.
رهبر انقلاب هم فرمودند:
فرهنگ مایه اصلى هویت ملتهاست. فرهنگِ یک ملت است که مى تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فنّاور، نوآور و داراى آبروى جهانى کند.
از سویى دیگر راز سقوط تمدن ها و زوال آنها را نیز در ضعف فرهنگ معرفى مى نماید.
پس آقای نامزد ریاست جمهوری اخلاق که نشات گرفته از فرهنگ دینی و ملی کشورت می باشد را رعایت کن .
یکی از شاخصه‌های مدینه فاضله که از ارسطو تا فارابی و خواجه نصیر الدین طوسی مطرح نمودند صداقت در رفتار حاکمان در خصوص مردم است .از نشانه‌های اخلاق مداری صداقت در گفتار و رفتار می باشد .بدون گرایش به هیچ جناح و گروه و دسته ای باید عرض کنم اگه وعده های ابتدای شما بعد از انتخاب به عنوان ریاست جمهور تعارض داشته باشد توقع مشارکت سیاسی در ادوار دیگر انتخابات را از نسل جوان نداشته باش. نسل امروز اخلاق مدار و پرسشگرو وطن دوست می باشد.چون اخلاق را از آموزه‌های دینی و مذهبیش گرفته است واگر شما بد اخلاقی کنی او هم مقابله به مثل خواهد کرد که “النّاس علی دین ملوکهم “اگر می‌خواهیم اخلاق دینی در جامعه رواج پیدا کند لازمه آن، این است که مسئولان و مدیران ما اخلاق‌های دینی را کاملاً رعایت کنند و اگر مسئولان به مسئله اخلاق توجه عمیق داشته باشند و رعایت اخلاق کنند بدون تعارف در جامعه اخلاق نیز حاکم می‌شود.
در سیاست های انتخاباتی شما نامرد گرامی باید توسعه‌ای فرهنگی همراه با توسعه اقتصادی و تغيير وضعیت معیشت مردم در اولویت قرار گیرد.از نکات قابل بحث در خصوص سیاست خارجی هم بایدگفت که شما در چند ماه آينده با تحول در سیاست‌های خارجی آمریکا که با فرا رسیدن انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور است مواجه خواهی شد که در آینده به تفصیل بحث خواهیم نمود.

  • نویسنده : ذبیح اله علایی