بر اساس گزارش ثروت؛ لایحه  کاهش ساعات کاری و افزایش روز‌های تعطیلی به دو روز در هفته از اسفندماه سال ۱۴۰۲ در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت و ابتدا روز دوم تعطیل در هفته را روز پنجشنبه در نظر گرفته بود؛ تصمیمی که به درخواست صریح فعالان بازار و وزارت امور خارجه تغییر […]

بر اساس گزارش ثروت؛

لایحه  کاهش ساعات کاری و افزایش روز‌های تعطیلی به دو روز در هفته از اسفندماه سال ۱۴۰۲ در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت و ابتدا روز دوم تعطیل در هفته را روز پنجشنبه در نظر گرفته بود؛ تصمیمی که به درخواست صریح فعالان بازار و وزارت امور خارجه تغییر کرد. نظر کارشناسی اتاق بازرگانی به‌عنوان متولی اصلی تجارت خارجی کشور این بود که اگر پنجشنبه تعطیل شود، در مجموع چهار روز تعطیلی با دنیا داریم که سالانه نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار در مناسبات اقتصادی کشور تأثیر منفی می‌گذارد.

از نظر اتاق بازرگانی ایران، با توجه به شاخص‌های اقتصادی کشور و ارتباط   با کشور‌های همسایه و اعمال تحریم‌هایی که ما را مجبور به انجام تعاملات اقتصادی و بانکی با چندین واسطه می‌کند و نمی‌توانیم مانند سایر کشور‌ها کار‌های روتین و مناسبات بانکی‌مان را انجام دهیم، ضرر تعطیلی پنجشنبه‌ها بیش از اینها هم خواهد بود؛ بنابراین اتاق بازرگانی پیشنهاد مشخصی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه داشت.

این درخواست اتاق بازرگانی در نامه‌هایی به سران کشور اعلام شد. رئیس اتاق ایران در نامه‌های جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، برنامه‌ریزی و همراهی برای مطابق‌سازی تعطیلات آخر هفته با تعطیلات جهانی را خواستار شده بود.

اوایل اردیبهشت‌ماه وزارت امور خارجه هم تحلیل مشابهی ارائه داد. اگرچه سخنگوی وزارت امور خارجه در روز‌های گذشته گفته که پیشنهادی برای تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها نداشتیم، اما در هفته نخست اردیبهشت‌ماه محمداسماعیل صادقی، معاون اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه نشستی با جمعی از فعالان اقتصادی بخش‌ خصوصی در اتاق بازرگانی تهران داشت و در همین جمع اعلام کرد وزارت امور خارجه با تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی، تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده و در این‌باره همسو با نظر بخش‌ خصوصی و اتاق بازرگانی است.

صادقی با بیان اینکه اضافه شدن روز‌های پنج‌شنبه به ایام تعطیلی پایان هفته کشور، برای بخش اقتصاد و تجارت کشور زیان به همراه خواهد داشت و عاملی بازدارنده برای سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد که وزارت امور خارجه، تعطیلی جمعه و شنبه را به دولت پیشنهاد داده ‌است.

اما این لایحه جنجال زیادی به دنبال داشت. مخالفت برخی نمایندگان با تعطیل شدن شنبه به جای پنجشنبه بر دو استدلال بنا شده بود؛ تعطیلی روز شنبه به لحاظ فرهنگی قرابت ندارد و تعطیلی پنجشنبه یا شنبه هم هیچ تفاوتی در روند تجارت خارجی ایران ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین چرا باید روزی که قرابت فرهنگی ندارد را تعطیل کرد؟

زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم می گوید که لایحه‌ تغییر تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعات کاری ادارات در چندماه اخیر به مجلس ارائه شد.وی اضافه می کند: آنچه موافقان تعطیلی شنبه به آن استدلال می‌کردند؛ تسهیل ثبت سفارش و هماهنگی با بازارهای جهانی و… بود! در حالی که تعطیل بودن یا نبودن شنبه برای ثبت سفارش تجار که ۳ الی ۶ماه تا حصول نتیجه نهایی زمان می‌برد؛ درعمل تفاوت و تاثیری ندارد.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه یکی از تبعات تعطیلی شنبه‌ها استحاله فرهنگ اسلام در فرهنگ جهانی است بدون اینکه به جوانب مختلف و تبعات آن توجه شده باشد؛ بنده با تعطیلات شنبه مخالف بودم و رای مخالف نیز دادم. چراکه اولا”: اقتصاد جهانی امروزه در بستر دیجیتال انجام می‌شود و تعطیلی شنبه به بهانه ارتقای اقتصادی، سفسطه‌ای بیش نیست. ثانیا”: حتی با فرض محالِ صرفه اقتصادی، انقطاع یک جامعه و نسل‌های بعدیِ آن با ریشه‌های هویتی خود با هیچ رقم و مبلغی قابل جبران نیست‌. ثالثا”: طبق قانون اساسی، تعطیل رسمی ایران روز جمعه است و به دلایل مختلف فرهنگی، عرفی و شرعی، سالیانِ سال است که پنجشنبه و جمعه برای مردم ما جنبه ارزشی و معنوی دارد و ایرانیان زندگی، کار، تفریح و مراسمات خود را بر این اساس چیدمان می‌کنند.لاجوردی تاکید می کند که به نظر می‌رسد یکی از اهداف طراحان این موضوع، در راستای جهانی‌سازی مناسبات لیبرالیسم و تعطیلی یک روز واحد جهانی است که ازقضا آن روز هم با تعطیلی یهودیان تطابق دارد! ‌با این اوضاع دور نخواهد بود روزی که عده‌ای به بهانه ارتقای مراودات با دنیا به دنبال رسمی‌شدن تاریخ میلادی به جای تاریخ هجری شمسی نیز باشند.

میرتاج‌الدینی افزود: پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده و این در حالی است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک ندارند.

وی یادآور شد: ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ۱۰ کشور است که اکثر آنها مسلمان هستند، بنابراین تعیین شنبه به عنوان روز تعطیل تغییری در این روند ایجاد نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: متأسفم برای برخی افراد که مخالفان با تعطیلی روز شنبه را متهم به بی‌اطلاعی می‌کنند و این در حالی است که ۱۰ نفر از اقتصاددانان مجلس از جمله آقایان حسین‌زاده بحرینی و زنگنه با تعطیلی روز پنج‌شنبه موافق هستند.

و اما علی اکبر علیزاده به عنوان نماینده موافق با این پیشنهاد افزود: این لایحه از سوی دولتی ارائه شده که به جای رفاه مردم به دنبال رفاه سرمایه‌داران است ضمن آن که مافیای رسانه‌ای غرب‌زدگان و کلان سرمایه‌داران کشور یکپارچه شدند و به بهانه تأثیر تعطیلی پنج‌شنبه بر اقتصاد پیشنهاد تعطیلی شنبه را مطرح کردند.

وی یادآور شد: هم اکنون ۹۰ درصد تجارت کشور با کشورهای همسایه‌ای است که به تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه توجهی ندارند، از سوی دیگر صد درصد تجارت به صورت هوشمند و الکترونیک انجام می‌شود که ارتباطی با روز تعطیل ندارد، همچنین گمرک و بنادر ما در تمام ایام هفته فعال هستند و ثبت سفارش یک پروسه چند ماهه دارد.

علیزاده تأکید کرد: جریان غربگرا در کشور تمام قدرت خود را برای تعطیلی شنبه به کار گرفته و ایدئولوژیک رفتار می‌کنند. ضمن اینکه دفتر مراجع نیز خبر موافقت خود با تأیید تغییر روز تعطیل از پنج‌شنبه به شنبه را تکذیب کردند.