آرامش مردم در گرو رفع تحریم ها

مونا فرج اله/ مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که آمریکا به عنوان طرفی که از برجام خارج شده و تعهدات خود را نقض کرده است نخست باید به توافق هستها ی بازگردد و با رفع تحریم های ایران حسن نیت خود را نشان دهد.

ایران همچنین به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه پادمانی با آژانس کمافی‌السابق ادامه می‌دهد.

بیانیه پس از آن صادر شد که مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها، دولت را مکلف کرد در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کند و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

بر اساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

اتخلال در بازار می تواند اجباری باشد یا اختیاری

هادی حق شناس؛ کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص  اختلال های ایجاد شده در بازار ها به خبرنگار ما گفت:هر عاملی می تواند منجر به امواج در بازارها می شود در برخی موارد کوتاه مدت است و برخی ها بلند مدت است، در این میان برخی عوامل اجباری و برخی ها اختیاری است.

وی رد ادامه انواع اخلال ها را اینگونه بیان کرد:اجباری مانند کرونا که سال ۲۰۲۰ به جای رشد مثبت اقتصادی شود رشد اقتصادی جهان را منفی کرد مانند انگلیس، آلمان و فرانسه که رشد اقتصادی منفی شد و این اخلال اجباری بر بازارها بوده است. اختیاری مثل برخورد آمریکا با ایران و تحریم ها که ابعث شده اقتصاد ایران را دچار تزلزل کرده است و در چند دهه اگر مزاحمتی اقتصاد ایران نداشته باشد صادرات و واردات به صورت عادی انجام یم شود اما عوامل مثل جنگ ؛ تحریم های سال ۹۲-۹۱ و سه سال اخیر اقتصادی که باعث شده که تجارت خارجی منفی شده است و به گفته مقام معظم رهبری اگر برجام اجرایی شود و باعث این باشد که یک ساعت زودتر تحریم های ایران لغو شود باید انجام شود و برجام دوباره راه اندازی شود.

بعداز رفع تحریم ها بازارها به تعادل می رسد

این کارشناس اقتصادی در ادامه از حل مشکلات پس از لغو تحریم ها گفت: این لغو تحریم ها می تواند به نفع تجارت کشور در بخش واردات و صادرات باشد و همچنین تعادل بخش بازارهای خواهد بود البته رفع تحریم ها به معنی بهره وری می باشد و حل مشکلات است البته اگر ناکارآمدی ها نیز حل شود.

هادی حق شناس در پایان اظهارداشت:ولی در بازارهای ارز که در حال حاضر با اخلال مواجه می شویم و انتظار می رود با لغو تحریم ها حباب بازار ارز ازبین برود و به طبع آن  قیمت ها در دیگر بازارها نیز کاهش پیدا کند.