هم‌زمانی روزهای پایانی سال و ورود کرونای انگلیسی به کشور، نگرانی متولیان نظام سلامت و متخصصان بهداشت و درمان را نسبت به طغیان بیماری کووید-۱۹ در نوروز ۱۴۰۰ به دنبال داشته است و کارشناسان معتقدند محدودیت‌ها باید دوباره تشدید شود.

مونارمضانپور/«ویروس کرونا مطلقا قابل پیش‌بینی نیست و هرکس آگهی ختم این ویروس را چاپ کرده باشد یکی از اشتباه‌های استراتژیک زندگی خود را انجام داده است.»

این اظهارات سعید نمکی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی همزمان با شروع روند کاهشی بیماری کووید-۱۹ در اواسط دی‌ماه  است. آن زمان اگرچه روند بستری و تعداد مرگ‌ومیر با کاهش محسوسی مواجه شد اما بارها وزارت بهداشت و متخصصان به این نکته تاکید کردند که این موضوع نباید به کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیانجامد زیرا رفتار ویروس کرونا به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست به طوری که حتی نمکی گفته بود: من به عنوان وزیر که نزدیک به ۱۱ ماه است هر لحظه و هر روز با آمار سر و کار دارم اصلا نمی‌توانم پیش‌بینی کنم این تعداد، حتی فردا هم به همین میزان باقی بماند.

حالا با نزدیک شدن به عید نوروز، بار دیگر نگرانی‌ها درباره افزایش سفرهای نوروزی از سوی وزارت بهداشت و کارشناسان درباره طغیان بیماری و شروع موج جدید کرونا افزایش یافته است. این نگرانی‌ها وقتی بیشتر می‌شود که خبرهایی از شیوع کرونای انگلیسی با سرعت انتقال بالا نیز در کشور به گوش می‌رسد. همین چند روز پیش بود که وزیر بهداشت گفت: با فوت یک زن ۷۱ ساله در تهران که هیچ سفری هم نداشت، اثبات شد که ویروس انگلیسی کاملاً در کشور پخش شده است.

جان مردم قابل معامله نیست

مجتبی یوسفی، نماینده مجلس درخصوص اینکه درحال حاضر کرونا روز به روز بیشتر می شود به خبرنگار ما گفت: سلامت مردم با هیچ قیمتی قابل معامله نیست، درحال حاضر یک سال است که کرونا وجود دارد و تبدیل به یک واقعیت تلخ در زندگی مردم شده است و مسولین حوزه اجتماعی با تصمیمات اشتباه می توانند جان مردم را به خطر بیاندازند البته مردم با رعایت پرتکل های بهداشتی قدرتی چندین برابر مسولین را دارند.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر این ویروس نشان داده که هر لحظه تغییر ماهیت می دهد و واکسن ها برای درمانش کافی نیست و هر روز کشنده تر از روز قبل با سرعت انتقال چند برابری با تصمیمات اشتباه نباید جام مردم را به خطر انداخت.

با راه اندازی جشنواره فجر موج چهارم را ایجاد کردیم

این نماینده مجلس درباره عادی نگاری ها گفت: وقتی جشنواره فجر را راه انداختیم باید متوجه می شیدم که عادی نگاری می کنیم و این امر آغاز عدم رعایت ها از سوی مردم خواهد بود و سفرهای بی رویه به جنوب کشور ایجاد کردیم با هشدار ندادن ها جان مردم را به خطر انداختیم با پیام های اشتباهی به مردم دادن کادر درمان در این یک سال کم شهید نداده است.

محدودیت های نوروزی اعمال شود تا مردم رعایت کنند

مجتبی یوسفی در پایان از مسولین خواست تا محدودیت ها را بیشتر کنند تا مردم رعایت کنند: مسافرت های نوروزی باید مثل سال گذشته محدود شود چرا که مردم دیگر رعایت نمی کنند زحمات کادر درمان را با تصمیمات اشتباه بیشتر نکنیم، با تصمیمات اشتباه باعث نشویم مشاغل بیشتر از این ضرر کنند بیایید بپذیریم که در عادی نگاری مقصر هستیم و باید با ایجاد محدودیت ها این عادی نظاری را حذف کنیم.