وزیر بهداشت در نامه به وزیر کشور درخصوص بازگشت ایرانی ها از ترکیه نوشت: با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون یافته، ضروری است، حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور متوقف شود.

مونا فرج اله/شهروندان ایرانی که در ترکیه به سر می‎برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند، می‎توانند با رعایت پروتکل‎های مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خروج نمایند.

بحث توریستی است نه بازرگانی

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی درباره هشدار بازگشت ایرانیان از ترکیه به خبرنگار ما گفت:درخصوص ضرب الاجل بازگشت ایرانیان از ترکیه باید گفت که بحث گردشگری است و جنبه بازرگانی پیدا نخواهد کرد چرا که قرار نیست مرز بسته شود و این توریست ها هستند که باید به کشور بازگردند البته نباید این را نادیده گرفت که اوج سفرها انجام شده و مردم درحال بازگشت هستند.

وی در ادامه افزود: بخش بازرگانی از معافیت هایی برخوردار هستند و مرزهای زمینی، دریایی بسته نخواهد بود و فقط هوایی ان هم به منظور شیوع کرونا است مانند سال گذشته که مرزهای خوزستان بسته شد و این امر به خاطر این بود که بیماری کرونا در جنوب کشور به دلیل رفت و آمد عراقی ها به کشور شده بود.

تجارت مصون از کرونا

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه تجارت ربطی به مرزها ندارد نیز گفت:برای بخش تجاری مرزها بسته نخواهد شد البته سال گذشته در برخی از ماه های سال برخی از مرزها مسدود شد یا از سوی همسایگان یا از سوی کشور خودمان این اتفاق رخ داد مانند همان مرزهای عراق که موج کرونا انگلیسی در عراق به قدری زیاد شده بود که ما مجبور به بستن مرزهای زمینی و هوایی شدیم اما در آن زمان نیز بخش تجارت کار خود را انجام میداد.

هادی حق شناس در پایان بیان کرد: در پایان باید بگویم که بخش تجارت از کرونا مصون است و این بسته شدن مرزها جنبه های گردشگری دارد تا جنبه تجارت چرا که نمی توان در تجارت را بست.

پرواز فوق‌العاده برای بازگشت ایرانیان از ترکیه

مجوز یک پرواز ویژه در مسیر آنکارا به تهران برای بازگرداندن ایرانیان مقیم در ترکیه صادر شده است.

هواپیمایی ایران ایر (هما ) در آنکارا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به‌دنبال تلاش و پیگیری‌های انجام شده، مجوز یک پرواز ویژه در مسیر آنکارا  به تهران صادر شده است.

این پرواز پنجشنبه ۲۸ فروردین‌ انجام می‌شود، قرار بود روز گذشته انجام شود که به دلیل صدور ناگهانی قانون منع تردد لغو شد.

ایرانیان مقیم و مسافرانی که تمایل به بازگشت به ایران دارند، می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر مربوطه تماس بگیرند یا به دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه کنند. به هنگام مسافرت همراه داشتن ماسک و دستکش  الزامی است.