در آستانه آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا در کشور، انتشار لیستی از پایگاه های سلامت در فضای مجازی و فراخوان جعلی مراجعه برای ثبت نام؛ بر دامنه نگرانی ها در طغیان چهارم بیماری در کشور افزود و صف های طولانی را مقابل پایگاه های سلامت در برخی شهرها رقم زد؛ موضوعی که وزارت بهداشت آن را تکذیب و تاکید کرد که محلی برای ثبت‌نام واکسن کرونا اعلام نشده و مردم از تجمع مقابل خانه‌های سلامت بپرهیزند.

چند روزی است که با اعلام آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا یعنی واکسیناسیون سالمندان و بیماران از هفته جاری، انتشار گسترده فراخوانی جعلی مبنی بر مراجعه به مراکز بهداشتی برای ثبت نام و نوبت گیری واکسن دست به دست می شود و همین موضوع افراد زیادی را از بیم جا ماندن از چرخه واکسیناسیون، به این پایگاه ها کشانده و در شرایط خطیر موج چهارم بیماری،صف های طولانی را مقابل این پایگاه ها رقم زده است.

تزریق واکسن کرونا در ایران از ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ با واکسن‌های وارداتی با هدف فاز اول در حال انجام است. کاری که هرچند با روند کندی پیش می‌رفت اما این روزها با تامین میزان بیشتری از واکسن، واکسیناسیون هم با سرعت بیشتری در حال انجام است.

با این وجود روز گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد که واکسن برای عموم وجود ندارد و مردم پرتکل های بهداشتی را بیشتر از قبل رعایت کنند یعنی مردم برای واکسن هم دچار مشکل هستند.

محمدرضا محبوبفر؛کارشناس حوزه سلامت: بهانه هایی برای پولی شدن واکسن کرونا

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت با اشاره به سخنان اخیر رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره کافی نبودن واکسن کرونا در کشور، به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: صحبت های آقای کوهپایه زاده مبنی بر اینکه واکسن کرونا برای عموم مردم وجود ندارد و مردم باید پروتکل‌ها را رعایت کنند حکایت از ورود اشرافیت و مافیای دارو و واکسن به ماجرای بیماری کرونا در ایران و توجیهی برای پولی شدن واکسن کرونا در کشور است. این سخنان در شرایطی بیان شده است که بیماری در دنیا در حال مهار بوده اما دارو و واکسن کرونا در ایران به بازار سیاه ورود پیدا کرده و با قیمت های بالا بین ۱ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می رسد. چنین اظهاراتی آن هم در شرایطی که کشور را سونامی کرونا گرفته و تخت های بیمارستان های کشور جایی برای بستری بیماران ندارند و بیماران روانه منازل خود می شوند نشانه ای از بی اعتبار بودن شعارهای مسئولین ستاد ملی کرونا درخصوص رایگان بودن واکسن کرونا در ایران و آغاز پولی شدن واکسن در کشور است.

وی در ادامه افزود: وضعیت عادی انگاری بیماری کرونا در کشور به گونه ای است که در حال حاضر متاسفانه حداقل ۶۰ هزار بیمار کرونایی به طور روزانه  قرنطینه را نقض می کنند و آنچه موجب چنین وضعیتی در کشور شده است نیاز آحاد جامعه به تأمین درآمد روزانه خود است. نکته جالب دیگر فروش جواب تست های منفی یا مثبت کرونایی در سطح برخی مراکز درمانی و همچنین آزمایشگاهی است که وضعیت استثنایی و خطرناکی را در جامعه رقم زده است. اکنون مشاهده شده است بیماران کرونایی بدون علامت و دارای علامت که جواب تست آنها توسط افرادی در برخی آزمایشگاه ها و مراکز تشخیصی و درمانی با رشوه یا خطای آزمایشگاهی منفی می شود و روزانه بیماران کرونایی در سطح جامعه به طور آزادانه رها هستند و حتی پروتکل های بهداشتی را نیز رعایت نمی کنند و این در هیچ کجای دنیا تاکنون سابقه نداشته است.

محبوب فر اضافه کرد: در ادامه باز به سخنان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران باید اشاره کنم و اینکه آیا ایشان اطلاع دارند که متاسفانه آمار رسمی بیماری کرونا از نظر تعداد مبتلایان و جان باختگان در ایران نسبت به هند بیشتر است و این تازه نوک کوه یخ است چون آمار واقعی مبتلایان در ایران حداقل ۳ برابر آمار موجود است اما اعلام نمی شود.

این پژوهشگر و محقق حوزه سلامت به محاسبات مرگ و میر در کشور ایران اشاره کرد و گفت: محاسبات نشان می دهد که در حال حاضر تعداد رسمی قربانیان کرونا در ایران نسبت به جمعیت ۳ برابر هند و براساس آمار غیررسمی و غیردولتی ۱۰ برابر هند است. با توجه به اینکه برخی اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا بارها اعلام کرده اند که تعداد مبتلایان کرونا در ایران سه الی چهار برابر آمار رسمی در کشور است اگر مدیریت ایرانی کرونا در هند اجرایی شود روزانه بین ۷ هزار تا ۲۰ هزار فوتی در آن کشور شاهد خواهیم بود. درحال حاضر عنوان می شود در هند بیشترین مرگ را شاهد هستیم که دنیا را ترسانده است اما این در صورتی است که هند به نسبت جمعیت یک میلیارد و ۳۶۶ میلیون نفرش روزانه تقریبا ۲۷۰۰ فوتی داشته است، بنابراین مشکل اصلی و ترس اساسی که باید در دنیا درخصوص کرونا وجود داشته باشد ایران و نه هند است و می توان به جرأت اعلام کرد که ایران رتبه اول در سطح دنیا است.

محمدرضا محبوب فر درباره واکسن کرونا نیز بیان کرد: گویا واکسن کرونا در ایران فقط برای ثروتمندان و نوکیسگان در دسترس است و این محرومان جامعه هستند که باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. امروز در کشور بیشتر مبتلایان کرونا و تلفات رخ داده در بین محرومین جامعه است و کرونا از مناطق حاشیه نشین و بدمسکن شهرهای برخوردارتر و استان های محروم بیشتر قربانی می گیرد. بنابراین با توجه به اینکه تعطیلی ها و محدودیت های سراسری واحدهای صنفی و همچنین دورکاری ادارات و سازمان های دولتی و برخی از شرکت های دولتی تاثیری در کنترل شرایط موجود کرونا در کشور نداشته است و سونامی مبتلایان به کرونا با تایید و تکذیب وزارت بهداشت و درمان و سازمان های دولتی دیگر در حال پیشرفت است می توان چنین اظهار نظر کرد که تداوم تعطیلی ها در کشور در این سطح و بی نتیجه بودن آن و از طرفی پولی شدن واکسن کرونا و توصیه بی پشتوانه به مردم درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی موجب تشدید شکاف طبقاتی در جامعه ایران و افزایش نارضایتی عمومی خواهد شد.

وی تصریح کرد: عدم واکسیناسیون سراسری و حواله دادن آن به ماه های آینده و در مورد اخیر خط کشیدن روی صورت مسئله واکسیناسیون کرونا در کشور بیشتر با اهداف سیاسی و اقتصادی صورت می گیرد. مردم می پرسند چرا در حال حاضر هم واکسن و هم داروی کرونا در بازار سیاه موجود است و حتی در برخی بیمارستان ها و داروخانه ها شاهد خرید و فروش واکسن کرونا با قیمت های بالا هستند که فقط نوکیسه ها و ثروتمندان به آن می توانند دسترسی داشته باشند.

این کارشناس حوزه سلامت در پایان با انتقاد از حرف و عمل وزیر بهداشت و درمان در حوزه مدیریت و کنترل بیماری کرونا تصریح کرد: آقای نمکی آنچه این روزها طوفان کرونا در کشور هند نامیده می شود آدرس اشتباهی دادن است زیرا که طوفان کرونا ایران را به لرزه درآورده است. مردم این روزها از مسئولین کشور اطلاعات متناقض دریافت می کنند به طوری که سخنگوی ستاد ملی کرونا خبر از رونمایی سامانه رسمی واکسیناسیون کرونا در ایران می دهد و دیگری در دانشگاه علوم پزشکی ایران واکسیناسیون را زیر ضرب می برد و مردم زجرکشیده و مظلوم ایران را به قهقرا می کشاند و بارقه های امیدی هم که درخصوص واکسیناسیون در کشور ایجاد شده است بر باد می دهد. هر روز رکورد جدیدی از مبتلایان و جان باختگان کرونا در ایران در حال ثبت شدن است و در شرایطی سخن از به صدا درآمدن زنگ خطر شیوع کرونای جهش یافته از هند در ایران به میان آمده است که ویروس هندی مانند گونه های دیگر جهش یافته ویروس در ایران در حال چرخش و انتقال است. اظهارات دولتی درخصوص برقراری ممنوعیت های نقل و انتقال مسافرین بین دو کشور هند و ایران بی پایه و اساس است. از طرفی آقای نمکی به عنوان نماینده وزارت بهداشت و درمان ایران از آمادگی این کشور برای کمک به کشور هند برای مهار کرونا خبر داده است. در پاسخ به این سخن مقام دولتی کشور می توان چنین گفت که بهتر است آقای نمکی دست از پرگویی و شعار دادن دست بردارند و ظرفیت های کشورمان را در مهار کرونا در بین مردم ایران به کار گرفته و استفاده کنند. ایشان بهتر است اعضای ستاد ملی کرونا و مجموعه دولتی را هماهنگ و یک صدا کنند تا این بیماری پس از بیش از یک سال تحت کنترل قرار گیرد. اگر هم ایشان قادر به مدیریت وضع موجود و تسری نظرات کارشناسی و تخصصی کمیته علمی ستاد کرونا به مجموعه این ستاد و شخص رییس جمهور نیستند نیستند یا از ستاد ملی کرونا خارج شوند یا نمایندگان اقشار مختلف جامعه اعم از حوزه های اصناف و سلامت و نمایندگان مجلس و قوه قضائیه را دعوت به حضور در ستاد ملی کرونا کند نه اینکه با اعضای کنونی درصدد مدیریت کشور دیگری مانند هند باشد.

مسعود یونسیان؛ کارشناس حوزه سلامت:مرگ های ۴ رقمی در انتظار ایران

مسعود یونسیان؛ کارشناس حوزه سلامت درخصوص علت افزایش مرگ و میر به خبرنگار ما گفت: در خصوص کشور و علت افزایش آمار دو تا عامل مهم است و عوامل دیگری هم به این عامل های کمک می کند یکی از عوامل ورود کرونای انگلیسی است جهش یافته سرایت پذیری بیشتری دارد به طور مثال هر فرد آلوده ایسه نفر را در شرایط معمولی آلوده می کرد این یکی ۵ نفر را آلوده می کند.

وی در ادامه افزود: اقدمات پیشگری ما ثابت باشد با تغییر ویروس طبیعی است که شیوع بیماری بیشتر می شود همان شرایط قبلی را حفظ کنیم باید رعایت ها را بیشتر کنیم به طور مثال رعایت فاصله فیزیکی رعایت بستن فضایهای سربسته بزرگ و حضور در اجتماعات را ۱/۵ برابر کنیم و باید مساک زدن را بیشتر رعایت کنیم و تماس ها را کمتر از قبل کنیم یکی از مهمترین عوامل جایگزینی ویروس انگلیسی به جای ویروس چینی است.

این کارشناس حوزه سلامت درباره عدم رعایت نکات بهداشتی افزود: عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم کمتر رعایت می شود و حساسیت ها نسبت به گذشته کمتر شده است و تعطیلات و باز شدن تورها و رفت و آمدهاباعث شده تا انتقال بیماری افزایش پیدا کند . برخی از افراد نیز بدون علامت بیماری این بیماری را انتقال می دهند.

وی درباره واکسیناسیون در ایران نیز گفت: عامل سوم عدم واکسیناسیون است که ایران زمانی که باید واکسن پیش خرید می کرد نکرد و منتظر ماند تا مشخص شود که کدام واکسن اثر گذاری دارد بنابراین نتوانست مانند دیگر کشورها واکسیناسیون را عملی کندو همانند دیگر کشور ها از فرصت واکسیناسیون استفاده کند.

مسعود یونسیان درباره ورود کرونای هندی به کشور نیز بیان کرد: درخصوص کرونای هندی بایدحداقل دوماه از ورد آن بگذارد تا اثر بخشی واکسن ها روی آن تست شود. نمی شود بدون مطالعه واکنشی نشان داده شود.  با توجه به بازگشایی ها در کشور متاسفانه می توانیم بگویم شاهد مرگ های ۴ رقمی در کشور خواهیم شد. و این موج بیماری نمی تواند جلو مرگ و میر را بگیرد پیش بینی ها بر افزایش مرگ و میرها خواهد بود.

این کارشناس حوزه سلامت درخصوص صحبت های اخیر رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهارداشت: دکتر درست فرمودند هنوز واکسن به حد مردم عموم نیست. کاملا حرف حساب هست چرات که واکسن تولید نکردیم مطالعه می شود شاید تولید شود و تست شود اما جواب تست ها باید مشخص شود تا واکسن ها در اختیار مردم قرار گیردو این هم تا آخر تابستان مشخص نخواهد شد.  ما عملا روی واکسن ها ایرانی حساب کنیم واکسن های وارداتی هم در لحظه نمی تواند تاثیر گذار باشد. و اگر هم ۲۰ میلیون هم واکسن به ایران بدهند نمی شود سریع واکسن را تزریق کنیم. هیچ جای دنیا هنور نتوانسته کل افراد را واکسیناسیون کند.

وی در پایان اظهارداشت: طبیعی است اقدامات بهداشتی تعطیلی مراکز خرید تجمع به هر شکلی رخ ندهد دیرتر کنترل می شود ؛ تصمیمات غیر منطقی افزایش تماس موج به پایین امدن دوباره افزایش می شود نامحدود دنیست هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.