فقط ۱۵ میلیون ایرانی توان خرید و مصرف برنج دارنداین واقعیت تلخی است که این روزها شاهد ان هستیم اوایل سال بود که افزایش قیمت گوشت و مرغ باعث شد تا دولت قیمت گذاری دستوری انجام دهد اما قیمت گذاری دستوری هم نتوانست راهی برای مقابله با پر کشیدن این کالاها از سر سفر مردم باشد.

مونا ربیعیان/ چند رو گذشته مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج اعلام کرد: بر اساس آمار و برآوردها ۷۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در دهک‌های متوسط و ضعیف درآمدی دسته‌بندی می‌شوند و افزایش قیمت برنج باعث شده، حداکثر ۱۵ میلیون نفر توان خرید و مصرف این محصول را داشته باشند.

فاجعه شکاف طبقاتی در کشور

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس اجتماعی درخصوص شکاف طبقاتی به وجود امده به خبرنگار ما گفت: این یک فاجعه است که شکاف طبقاتی عمیق ایجاد شده است و چندین میلیون نفر نمی توانند برنج مصرف کنند؛ همانطور که گوشت و مرغ حذف شده است.

وی در ادامه از خط قرمز های مردم گفت: در این مدت صحبت هایی از گرانی نان مطرح شده است که این مضوع خط قرمز مردم است با نان مردم نمی توان شوخی کردچرا که نان یکی از غذاهای اصلی مردم ایران است و اگر این اتفاق رخ دهد مطئن با انفجار اجتماعی منجر خواهد شد چرا که حالا برنج را دو هفته یکبار یا ماهی یک بار می توان خورد اما نان شوخی بردار نیست و مردم تحمل حذف نان را ندارند.

نان و برنج خط قرمز مردم

این جامعه شناس در ادامه از حذف نان از سفره های مردم نیز گفت: در اوصاف به وجود امده بهتر است که دولت به اقشار محروم کمک کنند تا بتوانند سفره های خود را باز پرکنند و اگر قرار شد که نان همانطور که رییس اتحادیه نانوایان گفته ۱۰۰ درصد گران شود دولت موظف است که پول نان را به مردم بدهد اما نباید نان از سفره های مردم حذف شود.

وی در ادامه افزود: شکاف طبقاتی به وجود آمده از وضعیت بد اقتصادی دارد همانطور که معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرد که سال گذشته به جای صد میلیارد دلار درآمدی که باید دولت داشته باشد فقط ۵ میلیارد دلار دولت درآمد داشت و این یعنی هزاران هزاران میلیارد دلار به دلیل تحریم ها از دست رفت و این یعنی قدرت خرید مردم نیز تحریم شد.

امان الله قرائی مقدم در باره اینکه قدرت خرید تحریم است گفت: با توجه به این موضوعات اگر تحریم ها نیز برداشته شود پول های بلوکه شده ایران به ایران پرداخت نخواهد شد چرا که ایران به fatf نپویسته است و این باعث می شود که ایران همچنان نتواند مبادلات انجام دهد و این یعنی باز قدرت خرید مردم در دست تحریم ها است.

سالانه ۸۰۰ میلیارد دلار در دولت قبل از روحانی خرج شد

وی از دولت احمدی نژاد انتقاد کرد و گفت: در زمان دولت قبلی روحانی سالانه ۸۰۰ میلیارد دلار حیف و میل شد و به جای اینکه به فکر این باشیم شاید روزی محتاج باشیم به حیف و میل میلیاردها دلار پرداختیم و این نتیجه وضع خطرناکی است که به وجود آمده است.

این جامعه شناس در ادامه از ناتوانی دولت گفت: در حال حاضر هم دولت توان کمک و همچنین دولت توان صادرات هم ندارد برنج هم راهی که مرغ و گوشت رفته است درحال طی شدن است تحریم ها اگر برداشته شود وضع می تواند بهبود یابد اما اگر تحریم ها باقی بماند این نان و برنج که نیاز اصلی مردم است حذف خواهد شد.

دزدی مواد غذایی فاجعه ای که در اینده رخ خواهد داد

امان الله قرائی مقدم از افزایش دزدی مواد غذایی گفت: اگر این اتفاقات پیش رود صد در صد دزدی غذا را به زودی شاهد خواهیم بود درست است که پلیس امنیت ایجاد می کند اما ما می توانیم شاهد دزدی از مغازه ها و حمله به مغازه ها باشیم و باید از اتفاقات پیش بینی شده جلوگیری شود.