افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی، با رشد و توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها در دو دهه اخیر همراه شده و رقابتی را در میان کشورهای جهان برای جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی برانگیخته است. اما در مورد اینکه آیا سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از علل رشد و توسعه اقتصادی است و چه نقشی در این زمینه می‌تواند ایفا کند اختلاف نظرهای فراوان وجود دارد. بر این اساس مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی شرایط و الزامات جذب موفق سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای استفاده بهینه از آن به عنوان ابزار توسعه اقتصادی در ایران را بررسی کرده است.

مونا رمضانپور/ در این گزارش مطالعات نظری و تجربی خارجی برای یافتن شرایط و الزامات جذب بهینه سرمایه گذاری خارجی بررسی شد. تطبیق رهنمودهای حاصل شده از تحقیق با وضعیت ایران از طریق بررسی آمارهای موجود، مرور مطالعات پیشین و نظرسنجی از خبرگان نشان می‌دهد، شرایط بهره برداری کافی و حداکثری از میزان اندک جذب جریان ورودی سرمایه خارجی در جهت توسعه اقتصادی کشور وجود ندارد. اگرچه محیط نامناسب کسب وکار و تحریم های بین المللی از اقبال سرمایه گذار خارجی به ورود و سرمایه گذاری در کشور به شدت کاسته است، اما زمینه استفاده مناسب از همان میزان اندک سرمایه خارجی ورودی نیز فراهم نشده است. از مهم ترین دلایل این مشکل می توان به برداشت و درک نادرست مدیران و سیاستگذاران کشور از سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نبود ظرفیت های جذب و انتقال صحیح و کامل فناوری از این طریق اشاره کرد.

برجام برای سرمایه گذاری در ایران بود

ابراهیم رزاقی، استاد بازنشسته اقتصاد درخصوص اینکه چرا کشور ما سرمایه گذار خارجی ندارد به خبرنگار ما گفت: سرمایه گذاری در زمان برجام قرار بود صورت گیرد اما چرا این سرمایه گذاری صورت نگرفت چرا سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری در بخش نفتی بودند این سوالاتی است که پرسیده می شود اما پاسخی ندارند.

وی در ادامه افزود: آن کشور اشتیاق خواهند داشت نه کشوری که نیروی انسانی با هزینه بالا دارد.

این استاد بازنشسته درباره انقلاب و دستاوردهای آن نیز اظهارداشت: ایران وقتی انقلاب کرد نشان داد که قصد دارد مستقل باشد بنابراین کشورهای دیگر با یران جنگ کردند و نهایت ایران پیروز میدان شد، سرمایه گذاری اگر برای این باشد که تکنولوژی وارد کشور شود و استقلال کشور را نگیرد بد نیست اما اینکه سرمایه گذار به ایارن می آید و زیر و بم سرمایه گذاری و شرکت مد نظر را در میاورد و بعد می رود نشود.

وی در ادامه افزود: وقتی آمریکا ایران را تحریم کرد باعث شد تا بسیاری از سرمایه گذاران از کشور خارج شوند بدون داشتن محصلی داشته باشد. برجام فقط باعث شد تا برنامه هسته ای ایران عقب گرد داشته باشد.

ایران سرمایه گذاران قوی دارد

ابراهیم رزاقی درباره سرمایه گذاران داخلی نیز اظهارداشت: ما درکشور خودمان سرمایه گذارن خوبی داریم به طور مثال خاتم الانبیا که درحال حاضر خوب عملکرده است بنابراین به سرمایه گذار خارجی نیاز چندانی نداریم. 

وی درباره دشمنان داخلی نیز بیان کرد:از طرفی با درایران کسانی را داریم مانند برادر جهانگیری یا روحانی که دشمنان هستند با قاچاق برنامه سرمایه کذاری را برهم زده اند در حال حاضر مجلس توانسته همکاری مناسبی برای جبران خسارت های وارده توسط این دشمنان را داشته باشد.

این استاد بازنشسته درپایان اظهارداشت: درنهایت باید گفت ایران با چین هند کار میکند ومشکلی هم ندارد و آنها سرمایه گذاران بزرگ هستند که ایران از آنها بهره مند می شود.