نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل در قالب پویش هر هفته "الف ب ایران" روز سه‌شنبه با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.

ظرفیت تولید واحد اول بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل ۱۶۰ مگاوات برق است که پس از تکمیل به یک‌هزار و ۴۴۰ مگاوات خواهد رسید.

برای احداث نخستین واحد بخار این نیروگاه ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل از مجموعه‌های بزرگ واحد نیروگاهی کشور است و عملیات احداث این نیروگاه از سال ۱۳۸۴ شروع و در سال ۱۳۸۷ فاز اول آن به بهره‌برداری رسید، این واحد نیروگاهی یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید یک‌هزار مگاوات در ۶ واحد گازی می‌باشد که در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار احداث شده است.

به گفته مسئولان این نیروگاه ، تمامی مراحل طراحی ساخت و نصب تجهیزات این واحد نیروگاهی توسط مهندسان، تکنسین‌ها و کارکتان ایرانی انجام گرفته است، ۷۰ درصد تجهیزات به کار گرفته شده در این نیروگاه ایرانی بوده و تلاش می‌شود ۳۰ درصد تجهیزات وارداتی نیز بومی‌سازی شود.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه به همراه مشارکت بخش‌های مختلف صنعت کشور از جمله مپنا موفق شده از ۶ واحد نیروگاه گازی موجود به سه واحد نیروگاه بخار دست پیدا کنند، متخصصان ایرانی توانستند گازهای خروجی از واحدهای قدیمی این نیروگاه را در بویلرهای واحدهای جدید جای داده و سه فاز ۱۶۰ مگاواتی را به ظرفیت خروجی این نیروگاه اضافه کنند.

با این اقدامات نیروگاه سبلان اردبیل به نیروگاه چرخه ترکیبی گاز و بخار تبدیل شد.

تاکنون ۴۳۳ میلیون یورو (حدود ۱۲ میلیارد تومان) در این نیروگاه سرمایه‌گذاری شده و ۷۰۰ نفر در آن مشغول کار شده‌اند.