از ابتدای دی ماه سال جاری تا به امروز هوای تهران 22 روز متوالی آلوده بوده و این آلودگی سبب گله مندی تعداد زیادی از شهروندان تهرانی شده است. در زمانی که ویروس کرونا جان تعداد زیادی از افراد را تهدید می‌کند، هوای آلوده سبب نگرانی بیشتری می شود. اما آلودگی هوا آن قدر‌ها هم پیچیده و غیر قابل حل نیست. با تدابیری می‌توان این موضوع را حل کرد. اما نه تدابیری مانند قانون هوای پاک که تعداد زیادی از مصوبه هایش هنوز عملی نشده است.

یکی از روش‌های موثر برای کاهش آلودگی هوا استفاده از انرژی‌های خورشیدی به جای سوخت‌های فسیلی است. انرژی خورشیدی وسیع‌ترین منبع انرژی در سراسر جهان است. انرژی خورشیدی یکی از منابع تامین انرژی رایگان و عاری از اثرات مخرب محیط زیستی است که می‌تواند به راحتی جایگرین سوخت‌های فسیلی مخرب و آلاینده شود.

کشور‌های زیادی توانسته اند با اتخاذ تدابیری از این انرژی پاک استفاده کنند و این موضوع تاثیر بسیار مفیدی بر محیط زیست آن‌ها گذاشته است، اما در کشور ما تنها به صورت محدود از این انرژی استفاده می‌شود و حالا همین موضوع سبب شده که استفاده از سوخت مازوت نفس همه پایتخت نشینان را تنگ کند، در حالیکه می‌توان به راحتی انرژی خورشیدی را جایگزین سوخت فسیلی کرد.

گاز شهری بهترین جایگزین مازوت در نیروگاه ها

محمدرضا محبوب فر، کارشناس محیط زیست درخصوص جایگزین های مازوت در نیروگاه ها به خبرنگار ما گفت: جایگزین برای مازوت بسیار است صنایع می توانند به جای مازوت از گاز شهری استفاده کنند بعداز گاز شهری از مصنوعات پالایشگاهی و گازویل نیز می توانند بهره مند شوند؛ اما گاز شهری می تواند مشکل آلودگی هوا را به صورت کوتاه مدت از بین ببرد اگر هم صنایعی نمی تواند از گاز شهری استفاده کند می تواند نیروگاه را نیمه تعطیل کند البته به طور موقت تا آلودگی هوا برطرف شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه کشور ما با کمبود برق مواجه است تعطیلی نیروگاه ها می تواند باعث رفتن برق در برخی از مناطق کشور شود که در این خصوص نیز هشدارهای زیادی داده شده است که مردمصرفه جوبب کنند تا مشکل آلودگی برطرف شود، از طرفی می تواند با انرژی خورشیدی می توان این مشکل را نیز برطرف ساخت، انرژی خورشیدی راهی بلند مدت برای از بین رفتن آلودگی هوااست از این انرژی مجتمع های تجاری و مکان های پرمصرف برقی می توانند استفاده کنند تا مشکل آلودگی هوا حل شود.

۶۰ درصد آلودگی هوا از نیروگاه ها است

این کارشناس محیط زیست عوامل اصلی آلودگی هوا را اینگونه بیان کرد:با توجه به اینکه ۶۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از استفاده صنایع پتروشیمی در نیروگاه ها است و ۴۰ درصد آن حمل و نقل عمومی و همچنین وسایل شهری است که با توجه به محدودیت هایی که دولت در نظر گرفته برای کرونا باعث شده تا ترافیک بیشتری در شهرها به وجود بیاید اگر به دنبال کاهش آلودگی هوا باشیم باید صنایع را تعطیل یا نیمه تعطیل کنیم تا در کوتاه مدت مشکل حل شود.

وزارت نفت و محیط زیست پاسخگو باشد

وی در ادامه مقصر آلودگی هوا را وزارت نفت ودولت خواند و گفت: در حال حاضر با توجه به صحبت های دولت؛ محیط زیست و وزارت نفت که علت استفاده از سوخت مازوت را تحریم ها و عدم صادرات می دانند درصورتی که به نظر بنده استفاده از سوخت مازوت جنبه سیاسی دارد تا جنبه محیط زیستی چرا که در حال حاضر محیط زیست و وزارت نفت متولیان اصلی آلودگی هوا هستند و با سیاسی کاری قصد دارند که راه مذاکره را برای برداشتن تحریم ها بازکنند، اگر سیاستمنداران از بحث محیط زیست خارج شوند و چند متخصص وارد کار شوند به شما قول می دهم که ظرف مدت کوتاهی مشکل استفاده از مازوت و آلودگی هوا به راحتی حل شود.

تعطیلی یا صرفه جویی تنها راه کارهای کاهش آلودگی

محمدرضا محبوب فر درپایان راهکار حل مشکل آلودگی هوا را اینگونه اظهارداشت: پیشنهادی که من می توانم بدهم همان صحبت های کلانتری است که گفته مردم صرفه جویی کنند تا برق های قطع نشود و استفاده از مازوت نیز کمتر گردد. البته همان راهی که برای کرونا در نظر گرفته شد می توان کلانشهرها را تا ۱۶ بهمن ماه تعطیل کنند تا این آلودگی هوا کم شود این راهکارها راهکارهای کوتاه مدت است اما قرنطینه خانگی از بروز بیماری های که با آلودگی هوا به وجود می آید جلوگیری شودو مردم راهی جز صرفه جویی در برق ندارند تا این مشکل حتی شده به صورت کوتاه مدت حل شود.